מרכז ידע

עידן חדש במיזוגים ורכישות של חברות בינוניות

המגמות החזויות ע"י מומחי Translink (אותה מייצגת Head-On בבלעדיות בישראל) לתחום המיזוגים והרכישות הגלובלי לשנת 2024 ואילך מציבות את החברות הבינוניות כגורם המניע המרכזי וכמקור להזדמנויות עסקיות רבות. למרות המצב המיוחד של ישראל בתקופה נוכחית, התובנות לגבי העידן החדש במיזוגים ורכישות רלוונטיות מאד גם לבעלי חברות בינוניות ישראליות.

במונחים של Translink ושל Head-On, במסגרת , הגדרת חברות בינוניות נכללות חברות שהיקף המכירות השנתי שלהן הוא 20-600 מיליון ₪.  

מהן המגמות הבולטות בעידן החדש במיזוגים ורכישות של חברות בינוניות?      

ירידה בגיל הממוצע של בעלי חברות השוקלים למכור את החברה שלהם

אם בעבר היה מקובל שבעל חברה שוקל את מכירת החברה שלו כאשר הוא מגיע לגיל 65-70 שנים לפחות, אנו רואים מגמה מתחזקת של בעלי חברות בגילאי +50 השוקלים ברצינות את מכירת החברה שלהם. לבעלי חברות אלה יש בדרך כלל ילדים בגילאי +20 שחלקם הגדול אינו מעוניין להיכנס לעסק של הוריהם ומציאות זו מניעה את בעלי החברות לבחון את מכירת החברה שלהם.

התחזקות השפעות מקרו-כלכליות ואירועים גיאו-פוליטיים עולמיים

השנים האחרונות מתאפיינות בהתעצמות אירועים גיאו-פוליטיים גלובליים שיש להם השפעות מקרו-כלכליות מרחיקות לכת כמו מגיפת הקורונה, מלחמת רוסיה – אוקראינה, מלחמת הסחר בין ארה"ב וסין ולאחרונה מלחמת ישראל – חמאס. אירועים אלה גורמים ללחצים אינפלציוניים, עליית הריבית, עליית מחירי סחורות ושירותים, שיבושים בשרשראות האספקה ועוד.

המציאות מראה כי חברות בינוניות, בשונה מחברות סטארט-אפ ומחברות גדולות, יציבות יותר, זריזות וגמישות יותר, מסתגלות מהר יותר לשינויים ומתמודדות טוב יותר עם משברים ולכן הן נחשבות בעיני משקיעים כיעדים מעניינים לרכישה או השקעה.

החרפת התחרות בין קרנות Private Equity על רכישת חברות בינוניות

הדומיננטיות הגוברת והולכת של קרנות Private Equity בעולם המערבי והעמקת אחיזתן בכלכלות של מדינות מפותחות הן בשורה טובה מאד עבור בעלי חברות בינוניות השוקלים למכור את החברה שלהם. אנו מוצאים יותר ויותר תחרות בין קרנות Private Equity המתמודדות על רכישה של חברות בינוניות ומגמה זו תלך ותגבר.   

התחזקות מגמת הטרנספורמציה הדיגיטלית בקרב חברות בינוניות

כיום חברות בינוניות מתחלקות לשני קטגוריות: חברות שכבר עברו טרנספורמציה דיגיטלית (כלומר הסבו חלק משמעותי מפעילותן לסביבה דיגיטלית) ואלה שטרם עשו זאת. השווי של חברות שכבר עברו טרנספורמציה דיגיטלית גבוה מאד ביחס לאחרות בעוד שחברות שטרם עשו זאת נחשבות ליעד מעניין לרכישה או השקעה מכיוון שהטרנספורמציה הדיגיטלית שיבצע הרוכש או המשקיע תגדיל את שווין באופן ניכר.

התעניינות גוברת והולכת בחברות נישה

חברות גדולות המחפשות אפיקי צמיחה חדשים מגלות יותר ויותר עניין בחברות העוסקות בתחום נישה מסוים הדורש מומחיות מיוחדת או חברות המשרתות שווקי נישה. במסגרת זו קיימת חשיבות גבוהה ליכולת האינטגרציה של ההתמחות הספציפית של החברה הבינונית לתוך פעילות החברה הגדולה הרוכשת אותה.     

מומחי Translink ו- Head-On, סבורים כי העידן החדש של המיזוגים והרכישות של חברות בינוניות מייצר הזדמנויות מעניינות עבור בעלי חברות בינוניות השוקלים למכור את החברה שלהם בטווח הזמן הקרוב או בעוד שנה-שנתיים. מימוש ההזדמנויות שעידן חדש זה מייצר מחייב התארגנות מוקדמת של בעלי ומנהלי החברות על מנת שיוכלו למצות באופן אופטימלי (כלומר לבצע עסקה בשווי מכסימלי) את האפשרויות העומדות בפניהם.  

איך תדעו כיצד להכין את החברה שלכם לעסקה החשובה ביותר בחייכם? איך תדעו כיצד לממש בצורה מיטבית את ההזדמנויות שהעידן החדש של המיזוגים והרכישות מציע לחברות בינוניות? מומלץ שתקיימו התייעצות ראשונית ללא התחייבות עם יועץ M&A מנוסה. הידע והניסיון של היועץ המתאים יסייעו לכם לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר עבורכם ויסייע לכם לבצע את ההכנות הדרושות ולהוביל בהצלחה את העסקה הטובה ביותר עבורכם.