מרכז ידע

תרבות וצמיחה עסקית

אחד האתגרים המשמעותיים של בעלי חברות ומנהלים הוא השגת צמיחה עסקית, בייחוד צמיחה יציבה הנמשכת לאורך זמן.
צמיחה עסקית יכולה להיות מושגת באמצעות מספר דרכים כגון: הגדלת מכירות, הרחבת קו המוצרים/ שירותים, פנייה לקהלי לקוחות חדשים, העלאת מחירים, שיפור בעלויות התפעול והייצור, התרחבות לחו"ל, יצירת שיתופי פעולה, אינטגרציה לאחור/אינטגרציה לפנים, מיזוגים ורכישות ועוד.

באופן גס ניתן לחלק את דרכים הנ"ל לשני סוגים של צמיחה, צמיחה אורגנית וצמיחה אנאורגנית.

צמיחה אורגנית היא צמיחה המושגת באמצעות המשאבים הקיימים וממוקדת בקידום עסקי הליבה ובפעילות הרגילות של החברה.
השגת צמיחה אורגנית ממצבת את החברה הצומחת כאיכותית ביחס למתחרים זאת משום שצמיחה אורגנית נחשבת למאתגרת ולרוב מוגבלת לקצב צמיחת הענף.

צמיחה אנאורגנית, קרי צמיחה חיצונית, היא צמיחה העושה שימוש במשאבים חיצוניים לחברה ויכולה להיות מושגת באמצעות מיזוגים ורכישות ו/או על ידי שיתופי פעולה אסטרטגיים.
היתרון המרכזי של צמיחה אנאורגנית הוא חסכון בזמן. צמיחה אנאורגנית מאפשרת לחברות להשיג יכולות חדשות ומשאבים בזמן קצר מזה אשר היה נדרש על מנת לפתח אותם באופן עצמאי ולפיכך להשיג צמיחה עסקית מוקדם יותר.

 

צמיחה עסקית תרבות וצמיחה עסקית

 

השגת צמיחה עסקית איתנה, כזו שנמשכת לאורך זמן, מושגת בדרך כלל כחלק מאסטרטגיית צמיחה מוגדרת אליה כל הארגון מחויב, באמצעות יישום משלוב של שניים או יותר מהדרכים המצוינות מעלה.
אסטרטגיית צמיחה מסייעת לחברה לנתח את פוטנציאל הנכסים הקיימים, לבחון באופן מדויק את תמונת השוק והתחרות העדכנית והעתידית, מסייעת לזהות מגמות מרכזיות בתחומי הפעילות השונים בעולם ולאור אלו לקבוע את מנועי הצמיחה העתידיים של החברה.

חלק נוסף מהותי ואינטגרלי מתהליכי צמיחה עסקית הוא ניהול שינוי, אתגר לכשעצמו הדורש מעבר מדרך הפעילות המוכרת, זו שהביאה את החברה לנקודה בה היא נמצאת, אל דרכים חדשות המקדמות צמיחה עסקית.
על מנת להשיג צמיחה העסקית בעידן הידוע בקצב שינויים גבוה, חברות מוכרחות להיות מסוגלות ליישום שינויים במהירות וללא תרבות ארגונית המאמצת שינויים, הצמיחה העסקית מוטלת בספק.
נכון, צמיחה עסקית, תלויה רבות באנשים שאמורים להוציא אותה אל הפועל, החל ממנהלי חברה ועד לאחרון העובדים. אלמלא התגייסותם ליישום שינויים ויתרה מכך ליזום שינויים, החברה צפויה לעמוד במקום.