מרכז ידע

מכירת חברה – עשרה סימנים לכך שזה הזמן למכירת החברה שלך

איך אנחנו יודעים מהו הזמן הנכון למכירת החברה? ההחלטה למכירת החברה נובעת בדרך כלל משילוב של נסיבות עסקיות ונסיבות אישיות, הייחודיות לכל בעל חברה.
הבנה מעמיקה של הנסיבות אשר הביאו אותך לשקול את מכירת החברה יכולה לסייע לך בהשגת העסקה טובה ביותר עבורך, בזמן המתאים.

חברת הייעוץ BCMS המתמחה בהובלת וליווי תהליכי מיזוגים ורכישות, ניתחנו את הנושאים והנסיבות הנפוצים ביותר בקרב לקוחותינו אשר מכרו את החברה שלהם, במטרה לסייע לך להבין האם הגיע הזמן למכור גם את החברה שלך. 

שים לב ובדוק האם אחד או יותר מהסימנים הבאים רלוונטי גם עבורך.

אתה מוכן לצאת לפנסיה

הסיבה הנפוצה בעולם למכירת חברה והמוטיבציה העיקרית של למעלה מ- 40% מבעלי החברות הפרטיות שנמכרו.
אתה מרגיש שאתה מתקרב לסיום תקופת העבודה שלך ויש לך רצון להמיר את השנים הארוכות של עבודה קשה בחיים נוחים יותר.
למען האמת, רוב בעלי החברות שמכרו את החברה שלהם בגלל שרצו לצאת לפנסיה היו יכולים לעבוד עוד מספר שנים אך חלקם כבר היו תשושים מעבודה או סבלו מבעיה רפואית.

אתה חש שאין איזון נכון בין העבודה לחיים

התחייבויות משפחתיות, גירושין, תכנית לעבור דירה או פשוט השאיפה ליצור איזון בין הזמן המושקע בעבודה והזמן המושקע בנושאים חשובים אחרים הן סיבות למכירת חברה בכשליש מהעסקאות.  במקרים כאלה, סדרי העדיפויות משתנים וניהול העסק כבר אינו בעדיפות ראשונה, כפי שהיה במשך שנים רבות.

לעיתים קרובות אתה מרגיש מותש ולחוץ

שבוע העבודה של רוב בעלי החברות מתמשך ברוב המקרים 60 שעות ואף יותר.
זה לא פלא שלאורך זמן שעות עבודה ארוכות ועיסוק מתמיד בבעיות ניהוליות ואתגרים עסקיים מייצרים אצל בעל חברה תחושה של אובדן אנרגיה, עייפות, קוצר רוח, חוסר במיקוד ולחץ.
מעבר לפגיעה הברורה בתפקוד החברה בנסיבות אלה, יש חשש גדול שמצב מתמשך זה יגרום לבעיות בריאות לא פשוטות.

אתה מעדיף יזמות על פני ניהול שוטף

רוב בעלי החברות שהקימו את העסק שלהם הם אנשים בעלי אופי יזמי. אך במציאות, ככל שהעסק צומח ומתפתח, בעל החברה עוסק פחות ביזמות ויותר במשימות ניהול שוטפות הקשורות באדמיניסטרציה, ביורוקרטיה, ניהול כספים, ניהול כוח אדם, מעקב על הביצועים ועוד.
הפעילות היזמית המאופיינת באינטואיציה, לקיחת סיכונים ויצירתיות נדחקת הצידה וניהול מסודר של נושאים רבים, בחלקם הגדול חוזרים על עצמם שוב ושוב, תופס את רוב זמנך.

מכירת חברה מכירת חברה – עשרה סימנים לכך שזה הזמן למכירת החברה שלך

צמיחה לשווקים הבינלאומיים נראית לך יקרה מאד

מתחילת הדרך פעילותה של החברה התמקדה בשוק המקומי, ולאחר שנים רבות של עבודה מאומצת החברה צמחה עד כדי מיצוי הפוטנציאל שיש לה בישראל.
המשך הצמיחה יכול בהחלט להתאפשר בשווקים הבינלאומיים אך הדבר מחייב התמודדות באתגרים לא פשוטים: עמידה בתקנים בינלאומיים, רישום סימני מסחר ופטנטים, השקעה משמעותית בהקמת מערכי שיווק ומכירה, יצירת הגנות לשינויים בשערי מטבע ועוד.
יתכן שהדבר הנכון לעשות בשלב זה הוא למכור את החברה לגוף בעל פריסה בינלאומית רחבה שידע לבצע צמיחה בינלאומית מהירה על בסיס התשתית הקיימת שיש לו.

לקיחת סיכונים פיננסיים היא כבר לא בשבילך

המוטיבציה העיקרית של כ- 10% מבעלי החברות הייתה הימנעות מלקיחת סיכונים פיננסיים אישיים נוספים על אלה הקיימים.
כאשר החברה צומחת נדרש גיוס של משאבים פיננסיים למימון השקעות וגידול בהון החוזר, זוהי נקודת זמן טבעית בה בעל החברה שוקל להעביר את הסיכונים למישהו אחר באמצעות מכירת החברה או צירוף שותף אסטרטגי.

העסק שלך הפסיק לצמוח

לאחר מספר שנים של צמיחה בהכנסות וברווחים מגיעה לפתע שנה בה הצמיחה נבלמת, המכירות לא גדלות והמרווחים נשחקים.
במצב שכזה רוב בעלי העסקים יבחנו מה עליהם לעשות על מנת להחזיר את מגמת הצמיחה, בדרך כלל באמצעות השקעה נוספת שתמומן באמצעות הלוואה מבנק או ויתור על משיכת דיווידנד.
ישנה כמובן אפשרות נוספת, לשקול ברצינות למכור את החברה ולהעביר את משימת המשך הצמיחה למישהו אחר.

אתה מתחיל לקבל פניות מרוכשים פוטנציאליים

חברות גדולות וגופי השקעה כגון קרנות פרייבט אקוויטי אינן ממתינות שיפנו אליהם בהצעות רכישה והן פונות בעצמן לחברות שנראות להם מעניינות.
כאשר אתה מקבל פנייה אחת או יותר, סימן שהחברה שלך נראית מעניינת ועליך לשקול ברצינות כניסה לתהליך של מכירת החברה, כל עוד יש לגופים שונים בשוק עניין בחברה. לעיתוי יש השפעה מכריעה על השתלשלות העניינים.
יתכן שכעת אתה מעדיף להמתין ועדיין לא למכור, אך מי מבטיח לך שכאשר תרצה למכור תמצא גופים שיהיו מעוניינים לרכוש?

קיימים חילוקי דעות בין בעלי המניות

מערכות יחסים בין בעלי מניות הן עניין רגיש.
לעיתים מתגלעים חילוקי דעות מהותיים בין בעלי המניות לגבי האסטרטגיה, דרכי הפעולה או הניהול השוטף של החברה. אחת הדרכים הפשוטות לפתרון מחלוקות אלה היא מכירת החברה לגוף שלישי ועל ידי כך להימנע מהדרדרות במצב החברה כתוצאה מאי-הסכמות בין בעלי המניות.

אתה רוצה להתחיל עסק חדש

ישנם לא מעט בעלי חברות שיש להם עסקים נוספים, או שיש להם רעיון להקים עסק חדש.
לעיתים בעל חברה מזהה הזדמנות גדולה עבורו בעסק אחר שבבעלותו או בעסק חדש שברצונו להקים ועל מנת לממש הזדמנות זו עליו למכור את החברה הקיימת.
מכירת החברה הפעילה תאפשר פינוי זמן לעסק החדש ומימון הפעילות החדשה באמצעות הכספים שיתקבלו ממכירת החברה.