מרכז ידע

האם החברה שלך שייכת למגזר הנכון? דווקא עכשיו תוכל למנף את זה לעסקה חכמה

אסטרטגיה ארגונית נושאים מרכזיים באסטרטגיה ארגונית

האם החברה שלך שייכת למגזר הנכון? דווקא עכשיו תוכל למנף את זה לעסקה חכמה

התקופה האחרונה מציבה אתגרים דרמטיים בפני המשק הישראלי: מלחמה ממושכת, אי-ודאות גיאופוליטית, התייקרות תשומות וחולשה בביקושים ברוב מגזרי הפעילות. עם זאת, דווקא על רקע המורכבות הזו מתגבשות הזדמנויות מפתיעות בשוק המיזוגים והרכישות. חברות בינוניות, שפועלות בתחומי הליבה של הכלכלה הישראלית כמו תעשייה, תשתיות, מזון, בריאות, אנרגיה ושירותים חיוניים, מושכות עניין מוגבר מצד רוכשים ושותפים אסטרטגיים מהארץ ומחו"ל.

רבים מהמשקיעים מבינים – חברות שהצליחו לשמר יציבות תפעולית בתנאי מלחמה הן אלה שיכולות להוות מנוע צמיחה מובהק ביום שאחרי.

המאמר שלפניכם סוקר את המגזרים הבולטים בתקופה זו, מנתח את המגמות הכלכליות מאחוריהם, ומציע נקודת מבט אסטרטגית למקבלי החלטות בקשר לאפשרות של מכירת החברה או צירוף שותף אסטרטגי.

 

מגזרי מטרה עיקריים  

  1. המגזר הביטחוני  

השוק הביטחוני שאליו פונות חברות ישראליות מוזן מביקושים הנובעים בעיקר מממשלות וצבאות בישראל, באירופה, בצפון אמריקה ובאסיה פסיפיק. שוק זה נהנה מהעדפה תקציבית ברורה: תקציב הביטחון של ישראל זינק ב- 2024 בלמעלה מ- 20% ויגדל משמעותית גם בשנים הקרובות וזו גם המגמה במדינות אירופה, אסיה וצפון אמריקה.

מהגאות בתחום הבטחוני נהנות רוב החברות לאורך שרשרת הערך: מחברות המספקות חלקים למוצרים (לדוגמא חברות עיבוד שבבי, זיווד, הזרקת פלסטיק וכו'), דרך חברות המייצרות רכיבי אלקטרוניקה ואופטיקה, דרך חברות המרכיבות תתי מכלולים ומכלולים ועד לחברות טכנולוגיות העושות אינטגרציה ומספקות את המוצר הסופי ללקוח. אין לשכוח כמובן גם את חברות התכנון וההנדסה וספקי שירותים אחרים למגזר הבטחוני.

חברות במגזר הבטחוני מציעות בדרך כלל לרוכשים יתרון תחרותי לאורך זמן – שוק יציב וצומח, ביקושים גבוהים, גישה ללקוחות משמעותיים, חוזים מתמשכים ונוכחות בשווקים רלוונטיים בישראל ובחו"ל.

  1. מגזר התשתיות החיוניות

תחבורה, מים, חשמל ואנרגיה, תקשורת, אחסון ולוגיסטיקה – תשתיות אלה חיוניות בכל זמן וחשיבותן עולה בתקופות חירום וחוסר ודאות. מלבד הצורך ולהמשיך בביצוע תוכניות השקעה ארוכות טווח שיצאו לדרך בתקופות שגרה, בתקופות מורכבות של מלחמה ומתיחות גיאופוליטית אף מתחזק הצורך בחיזוק התשתיות החיוניות ומכאן מתחזקת האטרקטיביות של חברות הפועלות במגזר זה בעיני משקיעים ורוכשים אסטרטגיים.    

  1. מגזר המזון

יצור, שיווק והפצה של מזון לסוגיו, תמיד היה עוגן משמעותי בגלל הצורך התמידי לספק מענה חיוני לאוכלוסייה גדלה וצומחת. בעיתות חירום הופך מגזר זה לעוגן אסטרטגי. חברות המסוגלות לספק רציפות תפעולית בשרשרת האספקה (החל מגידול ואספקה של ירקות, פירות, עופות, בשר ודגים ומוצרי בסיס אחרים דרך מפעלים לעיבוד מוצרי מזון ועד לחברות שיווק והפצה) נתפסות כ"נכסי עוגן" שמשקיעים אסטרטגיים שמחים להיות מחוברים אליו. יציבות זו מגובה בצמיחה מתונה אך עקבית, תוך שמירה על רמות ביקוש גבוהות מצד השוק הפרטי והמוסדי.

  1. מגזר שירותי הבריאות והציוד הרפואי

כל משבר ביטחוני או היערכות לקראתו מעלה את הצרכים ואת הביקושים לציוד רפואי תומך, למערכות ניידות, לפתרונות טיפול בנפגעים ובפצועים ומתן מענה לאוכלוסיות מבוגרות או נזקקות. חברות המספקות מוצרים ושירותים ברמת זמינות גבוהה מקבלות קדימות גם בתקציבי ממשלה וגם בגיוסי הון מצד משקיעים.

  1. אנרגיה חלופית, גיבוי ואבטחת המשך תפעול

הפסקות חשמל, עומסים בתשתית והצורך באספקת רציפה של חשמל ואנרגיה מאיצים את הביקוש לפתרונות גיבוי, סוללות, מערכות סולאריות עצמאיות ותחנות כוח קטנות. חברות המסוגלות לתת מענה לצרכים אלה נחשבות כיום לשחקנים אסטרטגיים המעוררים עניין אצל משקיעים.

מגמות השוק שמאחורי הגל הנוכחי של עניין בחברות במגזרים אלה

  • הון שמחפש יציבות – על רקע התנודתיות במדדים הגלובליים, משקיעים מחפשים נכסים תפעוליים יציבים עם תזרים חיובי ברור לשנים הקרובות. מדינת ישראל, למרות המצב הביטחוני, מציעה סביבה ייחודית בה הלקוחות ממשיכים לצרוך שירותים חיוניים לאורך תקופה ארוכה וסביבה זו היא אטרקטיבית למשקיעים ורוכשים אסטרטגיים מישראל ומחו"ל.
  • שחיקה בשווקים מסורתיים – בתקופות של אי-ודאות, עסקים בתחומים מסורתיים כמו ביגוד, קוסמטיקה, בילוי ותיירות חווים ירידה בביקושים, ומנגד תחומי השירותים החיוניים הבסיסיים הופכים למנועים ברורים של הגדלת ביקושים וצמיחה.
  • רכישות לצרכי התייעלות – חברות רבות מבינות שהישרדות עצמאית בתקופות מורכבות כאלה תהיה יקרה ומאתגרת. מיזוג או חיבור אסטרטגי מאפשר שימור שוק, שיפור כושר התחרות, הוזלת עלויות תפעוליות והבטחת שרידות לאורך זמן.

לסיכום – משבר הוא גם הזדמנות לקבלת החלטה

תקופות משבר לעיתים קרובות מייצרות את התנאים לשינויים עסקיים עמוקים – בין אם מדובר בהערכה ריאלית ומפוקחת של הפעילות הקיימת, בבחינה מחודשת של הכיוון האסטרטגי, בצורך לבחון חלופות ולייצר התאמה לתנאי השוק המשתנים. עבור חברות בינוניות, דווקא עכשיו זהו זמן מצוין לבחון האם כדאי להישאר על המסלול הנוכחי – או לפנות לאפיקי שיתוף פעולה, רכישה או חבירה אסטרטגית.

כל החלטה כזו מחייבת חשיבה שקולה, בחינת הנתונים ובחינה מעמיקה של האפשרויות עם אנשי מקצוע הבקיאים בתחומי המיזוגים והרכישות. אבל מעל לכל, היא מחייבת אומץ להכיר בשינוי, לזהות את הפוטנציאל, ולעשות את הצעד הבא.