מהי צמיחה לא אורגנית?
צמיחה לא אורגנית של חברה (מקובל לכנותה צמיחה אנ-אורגנית) נובעת ממיזוגים ורכישות, מהשתלטות על פעילות של חברה אחרת או מהקמת ופתיחת פעילות בשוק חדש או בתחום חדש ולא מגידול בפעילות העסקית הרגילה של החברה עצמה.
חברות שבוחרות לצמוח באופן לא אורגני יכולות לקבל גישה לשווקים חדשים, לתחומי מוצרים ושירותים חדשים ולטכנולוגיות חדשות באמצעות מיזוגים ורכישות, בדרך כלל באופן מהיר יותר ובקפיצת מדרגה גדולה יותר בהשוואה לצמיחה אורגנית.
החיסרון של צמיחה לא אורגנית באמצעות מיזוגים ורכישות הוא שלעיתים הטמעת פעילות חדשה והתגברות על פערי תרבות עסקית שלפעמים קיימים בין החברה הרוכשת לחברה הנרכשת יכולים לקחת זמן ולדרוש משאבים רבים.
כיצד מושגת צמיחה אנ-אורגנית?
חברות יכולות לבחור לצמוח בצורה לא אורגנית במספר דרכים: מיזוג או רכישה של מניות או פעילות של חברה אחרת, פתיחת פעילות עצמאית בשוק גיאוגרפי חדש או הקמת פעילות חדשה בתחום שונה מהפעילות הקיימת של החברה.
צמיחה אנ-אורגנית לעומת צמיחה אורגנית
מה טוב יותר, צמיחה לא אורגנית או צמיחה אורגנית? התשובה לשאלה זו, כמובן, היא ספציפית ושונה לכל חברה, בהתאם למצבה הכלכלי, לאפשרויות הפתוחות בפניה ולנתונים נוספים.
בדרך כלל גידול לא-אורגני, באמצעות רכישה של חברה או של פעילות, יספק לחברה קפיצה וגידול משמעותיים יותר בהכנסות וברווחים בהשוואה לגידול אורגני. עם זאת, פעמים רבות ניתן להתייחס לצמיחה אורגנית יציבה ואיטית כעדיפה, שכן היא מראה שלחברה יש את היכולת לצמוח בפעילות וברווחים ללא השקעה פיננסית משמעותית המאפיינת בדרך כלל עסקת מיזוגים ורכישות.
בכל מקרה, אחד המדדים החשובים ביותר לבחינת ביצועיה של חברה הוא צמיחה, במיוחד בהכנסות אך לאורך זמן גם ברווחים. חברה שהצמיחה האורגנית שלה היא איטית או אינה קיימת בכלל, תבחן באופן רציני אפשרויות של צמיחה אנ-אורגנית ותנסה לגייס את ההון הנדרש לביצוע עסקה שכזו.
יתרונות וחסרונות של צמיחה אנ-אורגנית
היתרון הברור של צמיחה אנ-אורגנית הוא הגדלה משמעותית, תוך פרק זמן קצר, של נתח השוק, הנכסים וההכנסות של החברה. בדרך כלל קיימים גם יתרונות נוספים לצמיחה אנ-אורגנית כמו תוספת כישורים ומומחיות של הצוות של החברה הנרכשת, חשיפה ללקוחות חדשים שיהיו מעוניינים במוצרי ושירותים החברה הרוכשת, כניסה מהירה לתחום פעילות חדש ועוד.
עם זאת, ישנם גם חסרונות בצמיחה אנ-אורגנית. בדרך כלל נדרשים לכך השקעה משמעותית מראש, תוספת עלויות ומשאבי ניהול, התמודדות עם אתגרי ניהול לא פשוטים וגידול ברמת הסיכון העסקי.
דוגמה לצמיחה אנ–אורגנית
חברה א' מחפשת דרכים לצמוח באמצעות מינוף אסטרטגיית צמיחה לא אורגנית. חברה א' רוכשת סטארט-אפ תוכנה המספק טכנולוגיה חדשה בתחום הפעילות שלה שמתחריה עדיין לא מספקים. בכך מציעה כעת חברה א' ללקוחותיה ערך מוסף באמצעות הנגשת טכנולוגיות חדשות ובמקביל מקבלת גישה לשווקים חדשים שהוקמו על ידי החברה הנרכשת.
מהי צמיחה מאוזנת?
בתמצית, צמיחה מאוזנת משלבת שימוש בצמיחה אורגנית של גידול עקבי בפעילות יחד עם צמיחה לא אורגנית המתבצעת באמצעות רכישת חברות אחרות כדי להגביר את קצב הצמיחה. בסופו של דבר זוהי הגישה הבריאה ביותר המאפשרת לחברה להתמקד בהגדלת מבוקרת ואיטית של הפעילות הקיימת יחד עם ביצוע עסקאות מיזוגים ורכישות המאפשרות לחברה להעצים ולהגדיל במהירות את היקפי הפעילות, תוך כדי כניסה לתחומים חדשים ו/או לשווקים חדשים.
אם אתה מזהה בחברה שלך הזדמנויות ואפשרויות להגדיל את היקפי הפעילות והרווחים באמצעות צמיחה אנ-אורגנית, העזר ביועצי המיזוגים והרכישות שלך להגדרה מדויקת של הצרכים ולהובלת מהלכי Buy side שבמסגרתם יאותרו ותתבצע פנייה לחברות מטרה שרכישה שלהן, מלאה או חלקית, תביא את החברה שלך לצמיחה מהירה.