למרות שכל מקרה הוא אינדיבידואלי, פגישות ושיחות רבות שקיימנו עם בעלי חברות הביאו אותנו לגיבוש תובנות לגבי הסיבות לכך שבעלי חברות נמנעים מלתכנן מראש את האקזיט שלהם. מהן הסיבות העיקריות לכך?
חוסר מודעות
לבעלי חברות רבים אין מודעות לחשיבות העצומה שיש לתכנון מוקדם של מכירת החברה ומכיוון שכך הם אינם יודעים מתי נכון להתחיל בהכנות לכך. חוסר המודעות נובע בין השאר מאי הבנה של המגוון הרחב של הנושאים בהם יש לטפל ושל החשיבות בהתחלת הכנת החברה למכירה זמן רב לפני המועד המתוכנן לביצוע המהלך.
חוסר בזמן
בדרך כלל בעלי חברות עסוקים מעל הראש בעניינים השוטפים של העסק שלהם והם אינם מוצאים זמן ואנרגיה לעסוק בנושא שאינו דוחק וחיוני להתנהלות השוטפת של העסק כמו תכנון האקזיט שלהם. הסיטואציה המוכרת של "הדחוף קודם לחשוב" מאד אופיינית גם לנושא תכנון האקזיט והטיפול בנושא נדחה משבוע לשבוע, מחודש לחודש ומשנה לשנה.
הכחשה
תופעה מוכרת אצל בעלי חברות רבים היא הכחשה והתעלמות מהצורך לטפל בנושאים שפחות נוח לעסוק בהם. בחלק מהמקרים בעלי חברות לא מבינים מדוע כל כך חשוב ונחוץ לתכנן את האקזיט, בעיקר מפני שהם עסוקים בעשייה ובהתמודדות היומיומית באתגרים שמציב העסק. במקרים אחרים הם לא בטוחים לגבי מה הולך לקרות בעתיד עם העסק שלהם ומעדיפים להכחיש את הצורך לתכנן את העתיד באופן פרו-אקטיבי.
חוסר בידע
לרוב בעלי החברות אין את הידע והמומחיות הנדרשים לתכנון מקצועי של האקזיט שלהם ולכן הם מעדיפים שלא לעסוק כך או להימנע משכירת יועץ מקצועי שישלים עבורם את פערי הידע ויוביל יחד איתם את הכנת התוכנית למכירת החברה במועד עתידי כלשהו.
חיבור אמוציונלי לחברה
לחלק גדול מבעלי החברות העסק אינו רק מקור להכנסות ולרווחים, הוא הרבה יותר מזה עבורם. הוא מגדיר חלק משמעותי מהזהות שלהם ומייצר עבורם תחושה של משמעות והערכה עצמית. עבור בעלי חברות אלה, המחשבה על ניתוק מהעסק היא קשה ביותר ולכן הם מעדיפים להימנע מכך.
לסיכום
ישנן מספר סיבות לכך שבעלי חברות רבים אינם מתכננים מראש את האקזיט שלהם, למרות שברור לחלוטין שיום אחד הם ידרשו לטפל בכך. באופן כללי, תכנון מראש של האקזיט יאפשר לבעל החברה להכין היטב את החברה למועד שבו הוא יהיה מעוניין למכור אותה. הכנה טובה תבטיח:
- שיהיה ניתן בכלל למכור את החברה
- למקסם את שווי החברה ואת התקבול של בעל החברה בעסקה
- להבטיח עסקה חלקה, ללא קשיים מיוחדים בהעברת הבעלות לרוכש
גם אם המועד המתוכנן למכירת החברה הוא רחוק, מומלץ לבעלי חברות שרואים חשיבות בתכנון מראש את האקזיט שלהם להתקשר עם יועצי M&A שיבחנו יחד איתם את מצב החברה ומה נדרש לשנות או לשפר על מנת להביא את החברה למוכנות גבוהה למכירה בעיתוי שיבחר בהמשך.