מרכז ידע

מדוע כדאי לך להיות פרו-אקטיבי כעת בהובלת החברה שלך לצמיחה או למכירה

אין ספק שהתקופה שבה אנחנו חיים כיום היא תקופה מורכבת, בעולם בכלל ובישראל בפרט. המורכבות היא גדולה עבור כולנו, אך בעיקר הדבר נכון עבור בעלי ומנהלי חברות עסקיות שמשימתם היא לנווט את הספינה במים סוערים בתקופה שבה אי הודאות היא גדולה ולכל החלטה עסקית יש משמעות גדולה.     

תקצר היריעה מלתאר עד כמה התקופה שבה אנחנו חיים מורכבת ומאתגרת. בעלי ומנהלי חברות עסקיות צריכים לתמרן ולנהל את החברה שלהם בעולם שבו הריבית הגבוהה מייקרת באופן מהותי את האשראי הנדרש לתפעול השוטף של החברה ולביצוע השקעות, האינפלציה שהרימה ראש (רק לאחרונה החל תהליך של ירידה איטית בשיעור האינפלציה השנתי) מביאה לידי ביטוי עלייה בתשומות ובהוצאות החברה, שווקי ההון אינם יציבים ומאופיינים בירידות חדות (בשנת 2022) ובעליות חדות (בשנת 2023) והמגמה לעתיד אינה ברורה, ההתחממות הגלובלית ממשיכה להתעצם ולהשפיע יותר ויותר, המלחמה באוקרינה שטרם הסתיימה, החרפה הגוברת ביחסי המעצמות הגדולות ארה"ב וסין, השלכות ותוצאות המהפכה המשפטית בישראל שאינן ברורות עדיין אך כבר עתה יצרו ענן שחור המאיים מעל הכלכלה הישראלית ועוד ועוד…

איך מנהלים ומובילים חברה בעידן בעייתי ובחוסר ודאות שכזה? האם נכון להוביל חברה לצמיחה או למכירה בתקופה זו, ואם כן, איך לעשות זאת?

בתקופה משברית, התגובה המקובלת של רוב בעלי ומנהלי החברות העסקיות היא להוריד פרופיל, לרדת למדרון אחורי ולהמתין עד יעבור זעם. משמעות הדבר היא להתמקד בצמצום הוצאות, להימנע מביצוע מהלכים משמעותיים, לא לקחת סיכונים מיותרים ובקיצור, להיות פאסיביים ולקוות שהחברה תשרוד את התקופה הקשה עד לאחר שהסערה תחלוף.

ניתוח מעמיק של הסיטואציה המשברית והאפשרויות הטמונות בה עבור בעלי ומנהלי חברות מוביל לבחינה של גישה שונה בתכלית – להיות פרו-אקטיביים ולהוביל את החברה לצמיחה (אורגנית ו/או באמצעות רכישת חברות) או למכירה ו/או לצירוף שותף אסטרטגי.    

תפיסה ייחודית זו מתבססת על מספר תובנות:

כולנו בסירה אחת (ויש בכך הזדמנות גדולה בשבילך)

המשבר בתקופה שבה אנחנו חיים משפיע על כולם, כולנו בסירה אחת. אף אחד לא יכול להרשות לעצמו להתעלם מהמצב והוא נוגע בכל אחד מאיתנו. אך באופן טבעי ההשפעה של המשבר איננה זהה עבור כל החברות, יש חברות שסובלות ממנו יותר ויש חברות חזקות יותר שסובלות ממנו פחות.

יש סיכוי גבוה שהמתחרים של החברה שלך נחלשו יותר ממך ובידך האפשרות, במידה ותהיה פרו-אקטיבי, לצמוח בשוק על חשבונם או לרכוש אותם.   

גם בשוק במצב משברי יש ענפים צומחים או יציבים

למרות שהמשבר משפיע על כולנו, ישנם ענפים שלא נפגעו או נפגעו פחות המנצלים את המצב לצמיחה. הדוגמא הבולטת היא ענף התעשייה הביטחונית. מלחמת רוסיה – אוקראינה שפרצה בפברואר 2022 הביאה לתנופת צמיחה אדירה של התעשיות הביטחוניות בעולם שתימשך שנים רבות. בישראל תהיה לכך השפעה חיובית משמעותית על פעילותן של מאות חברות העוסקות בתחום זה.

אך לא מדובר רק בתעשייה הביטחונית. ענפי הטכנולוגיה המתקדמת, החקלאות, המזון, התיירות וענפים נוספים רבים נמצאים במגמת צמיחה או יציבות גם בתקופת המשבר ולמי שיבחר בפעילות פרו-אקטיבית בתחומים אלה יש פוטנציאל צמיחה גבוה. בתחומים אלה יש גם עניין ותאבון גבוה של חברות וקרנות השקעה המחפשות לרכוש חברות.  

יש הרבה כסף פנוי בשוק

במאזנים של החברות הגדולות ובקופות של קרנות השקעה שוכבים מיליארדים רבים של דולרים המחפשים השקעות שיניבו תשואה. הביקוש לרכישת חברות טובות בעלות פוטנציאל צמיחה לא פחת כתוצאה מהמשבר העולמי, להיפך. בעלי חברה שיתחילו כעת בתהליך מכירת החברה שלהם ימצאו שקיימים בשוק לא מעט גופים בעלי יכולת שיתעניינו בחברה שלהם.       

פרו-אקטיביות בעידן בו הרוב הוא פאסיבי

בעוד שבתקופות נורמליות השוק הוא מאד דינמי ושחקנים רבים נוקטים בגישה פרו-אקטיבית בניהול והובלת החברות שלהם, בתקופת משבר רוב בעלי ומנהלי החברות נוטים להסתגר, להיכנס למצב פאסיבי ולהימנע מיוזמות ומפעילות פרו-אקטיבית. על רקע זה, למי שיבחר בגישה פרו-אקטיבית סיכוי גבוה להצליח. השוק הוא פחות צפוף ויוזמות צמיחה מקבלות הד ומענה הרבה יותר משמעותיים.

 

אחרי כל משבר באה צמיחה גדולה

הניסיון וההיסטוריה מלמדים אותנו שבסיומו של כל משבר מתרחשת צמיחה גדולה, כך יהיה גם בסופו של המשבר הנוכחי. מנהלים שינקטו בגישה פרו-אקטיבית כבר עתה, בעיצומו של המשבר, יביאו את החברה שלהם לעמדת זינוק טובה ועדיפה כאשר המשבר יסתיים והכלכלה העולמית והישראלית יתחילו לצמוח במהירות.

 

אז איך תדעו האם כדאי לכם לאמץ את הגישה הפרו-אקטיבית בעיצומו של המשבר הנוכחי? בין אם יש לכם עניין לבחון את אפשרויות הצמיחה של החברה שלכם (צמיחה אורגנית או באמצעות רכישת חברה) ובין אם אתם מעוניינים לבחון האם זה הזמן המתאים למכור את החברה שלכם או לצרף שותף אסטרטגי, מומלץ שתקיימו התייעצות ראשונית ללא התחייבות עם יועץ אסטרטגי המתמחה בתחום המיזוגים והרכישות. הידע והניסיון של היועץ המתאים יסייעו לכם לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר עבורכם, החלטה שתהיה לה השפעה מהותית על החברה שלכם ועליכם לשנים רבות. ויש בכך הזדמנות 

מיזוג חברות

למעלה משמונים אחוז מעסקאות מיזוג חברות לא עומדות בציפיות החברות המתמזגות. ישנו מכלול סיבות מדוע דבר זה קורה וכמעט כולן נובעות מסיבה עיקרית אחת –…

קרא/י עוד »