במידה ואתם מעוניינים למכור את החברה שלכם או לצרף שותף אסטרטגי, בתקופה הקרובה או בעוד מספר שנים, חשוב שתבינו את משמעות המושג סינרגיה בעסקת מיזוגים ורכישות. הבנה מעמיקה של נושא הסינרגיה תסייע להכין את החברה שלכם למכירה בצורה טובה, תכוון אתכם לרוכשים אסטרטגיים פוטנציאליים שיש סיכוי גבוה שיתעניינו בחברה שלכם ובסופו של דבר תאפשר לכם להשיג שווי מקסימלי בעסקה החשובה בחייכם.
הניסיון והידע הרב שצברנו בהובלת תהליכי מכירת חברות עבור לקוחותינו כבר למעלה מ- 20 שנה, ייצר אצלנו תובנות מעמיקות לגבי חשיבות קיומן של סינרגיות בין החברה הרוכשת ובין החברה הנרכשת בעסקאות מיזוגים ורכישות. להלן פירוט של סוגי סינרגיות אפשריות בעסקת מיזוגים ורכישות:
- סינרגיות תפעוליות
לשילוב פעילויות תפעוליות של שתי חברות יש פוטנציאל התייעלות וחסכון בעלויות. כמו למשל, אופטימיזציה של תהליכי יצור, רכש טוב יותר, שימוש יעיל יותר במשאבי יצור ושילוב אופטימלי של מחלקות תמיכה כמו ניהול כספים, מערכות מידע, משאבי אנוש וכו'.
- סינרגיות שיווקיות
הרחבה של יכולות השיווק והמכירות על ידי שילוב מאמצי שיווק וניצול משותף של תשתיות השיווק והמכירה של שתי החברות. במסגרת זו נכללים גישה לשווקים חדשים, הצעת מוצרים ושירותים משלימים, ויצירת חבילות מוצרים משולבות.
- סינרגיות טכנולוגיות
שילוב טכנולוגיות ופתרונות משתי החברות לפיתוח מוצרים חדשים ולשיפור מוצרים ותהליכים קיימים. במסגרת זו יכללו גם שיתופי פעולה במחקר ופיתוח, שימוש מיטבי בתשתיות טכנולוגיות קיימות ואפשרות להאצת פיתוחי חדשנות.
- סינרגיות במשאבי אנוש
ניצול משותף של כישורים וידע של עובדים משתי החברות לצורך יצירת ערכים מוספים. שימוש במומחים מכל התחומים בשתי החברות, העברת ידע, התאמה של משאבי כוח אדם לפרויקטים משותפים.
- סינרגיות גיאוגרפיות ורגולטוריות
יכולת להתמודד ביעילות טובה יותר עם דרישות רגולטוריות במדינות שונות ולהיכנס לשווקים גיאוגרפיים חדשים שבהם כל אחת מהחברות יכולה להציע יתרונות תחרותיים משלימים.
- סינרגיות פיננסיות
שיפור יכולת החברה המאוחדת לגייס הון ולשפר את תנאי המימון שלה על ידי היקפי הפעילות הגדולים יותר והיציבות הפיננסית המשופרת.
חשוב להבין מדוע סינרגיות אלו חשובות מנקודת המבט של החברה הרוכשת, הבנה של היתרונות הסינרגטיים לחברה הרוכשת תאפשר נקודת מוצא חזקה יותר במו"מ על העסקה.
מהם היתרונות הקיימים בסינרגיות בין החברה הרוכשת לחברה הנרכשת מנקודת מבטו של הרוכש?
- החזר (תשואה) על ההשקעה – ROI
ככל שמתקיימות יותר סינרגיות יבואו לידי ביטוי בעוצמה גדולה יותר ובלוח זמנים קצר יותר אלמנטים כמו הגדלת הכנסות וחיסכון בעלויות שיובילו להחזר השקעה מהיר יותר ותשואה גבוהה יותר על ההשקעה.
- צמצום סיכונים
שילוב של משאבים ותהליכים בין שתי החברות יאפשר לחברות להתמודד טוב יותר עם תנאי השוק והתחרות ולצמצם את החשיפה לסיכונים.
- חיזוק המוניטין וערך המותג
רכישת חברה בעלת מוניטין ומותג תשפר את המוניטין וערך המותג של החברה הרוכשת ועשויה להוביל להגדלת נתח שוק ולשיפור מעמדה של החברה בעיני לקוחות ושתפים עסקיים.
- שיפור בתזרים המזומנים ובביצועים הפיננסיים
סינרגיות עשויות לתרום לשיפור הרווחיות התפעולית והרווח הנקי של שתי החברות ולשפר את תזרים המזומנים כתוצאה מכך.
- חיזוק היתרון התחרותי בשוק
באמצעות סינרגיות, החברה הרוכשת יכולה להשיג יתרון תחרותי בשוק על ידי ניצול משאבים ויכולות חדשות שלא היו זמינים לה קודם לכן. זה יכול לכלול טכנולוגיות חדשות, קווי מוצרים או שירותים חדשים, וגישה לשווקים חדשים.
- שיפור יכולות הפיתוח והחדשנות
סינרגיות עשויות להוביל לשיפור כושר הפיתוח והחדשנות על ידי שילוב של צוותים מוכשרים, רעיונות חדשים וטכנולוגיות מתקדמות. זה מאפשר לחברה הרוכשת להמשיך להתפתח ולהתמודד בהצלחה עם אתגרים חדשים.
לסיכום, הסינרגיות הן מרכיב חשוב שמניע את החברה הרוכשת להשקיע במיזוג או ברכישה, מתוך מטרה להשיג יתרונות אסטרטגיים וכלכליים שיעזרו לה לצמוח ולהצליח בטווח הארוך.
הידע והניסיון של יועץ M&A מנוסה יסייעו לכם להוביל את תהליך מכירת החברה בצורה מושכלת, תוך ניצול הסינרגיות שהחברה שלכם מייצרת עבור החברה הרוכשת באופן שיאפשר לכם להשיג עסקה בשווי מקסימלי עבור החברה שלכם.