מרכז ידע

האם כדאי למכור עכשיו או לחכות להגדלת השווי?

האם כדאי למכור עכשיו או לחכות להגדלת השווי?

כאשר אתם מתמודדים עם השאלה האם למכור את החברה שלכם עכשיו או להמתין להגדלת השווי ואז למכור, מדובר באחת ההחלטות המורכבות והחשובות ביותר שאתם עשויים לקבל. ההחלטה אינה מתבססת רק על שיקולים כלכליים טהורים, אלא גם על שיקולים אסטרטגיים, רגולטוריים ואישיים. במאמר זה נבחן את הגורמים המרכזיים המשפיעים על ההחלטה ונציג שיקולים שעשויים לסייע לכם להחליט מהו העיתוי הנכון למכירה.

מהם השיקולים המרכזיים בהחלטה האם כדאי למכור עכשיו או לחכות להגדלת השווי?

  1. מצב השוק הכללי

תחומי עולם העסקים הם תנודתיים מטבעם והמחזוריות בשוק משחקת תפקיד משמעותי בקביעת שווי החברה. כאשר השוק נמצא במגמת עלייה, הרוכשים הפוטנציאליים נוטים להיות פתוחים יותר לתשלום המבטא שווי גבוה. לעומת זאת, בתקופות של שפל וחוסר יציבות כלכלית, הרוכשים הפוטנציאליים נוטים להחמיר בתנאי העסקה ולהוריד את הערכת השווי.

אם השוק בו פועלת החברה נמצא בתקופת צמיחה שאמורה להתמשך, ייתכן שכדאי להמתין ולנצל את העלייה העתידית. מנגד, אם קיים סיכון שהשוק בו פועלת החברה יגיע בקרוב לשיאו ולאחר מכן יכנס למיתון, קרוב לוודאי שעדיף למכור לפני שהשווים בשוק ירדו.

  1. מצבה הפיננסי של החברה

הערכת השווי של חברה מושפעת באופן ישיר ממצבה הפיננסי הנוכחי ומהציפיות לעתיד. במידה והחברה מראה גידול יציב בהכנסות וברווחים, היא עשויה להימכר בעתיד במחיר גבוה יותר. עם זאת, בעלי חברות צריכים לשקול האם יש להם את המשאבים הנדרשים להמשך השקעה לתמיכה בצמיחה על מנת לשפר את השווי העתידי.

בנוסף, יש לקחת בחשבון את הוצאות התפעול השוטפות, החובות הקיימים לבנקים ואת יכולת החברה להתמודד עם אתגרים כלכליים בעתיד. אם לחברה יש חובות גבוהים או שהיא מציגה שולי רווח נמוכים, ייתכן שעדיף למכור מוקדם יותר לפני שתהיה הידרדרות נוספת במצבה הפיננסי של החברה.

  1. סיכונים אופרטיביים ועסקיים

בקשר לאפשרות למכירת החברה, על בעלי חברות לבחון את הסיכונים הקיימים בתחום פעילותם. למשל:

  • שינויים רגולטוריים: האם קיימים או צפויים להיות תקנות או חוקים חדשים שעלולים להשפיע לרעה על פעילות החברה?
  • תחרות גוברת: האם המתחרה העיקרי מתחזק על חשבון החברה שלכם? האם מתחרים חדשים נכנסים לשוק ומאיימים על נתח השוק של החברה?
  • שינויים טכנולוגיים: האם קיימת או צפויה להיכנס לשוק טכנולוגיה חדשה שעלולה להפוך את המוצר או השירות של החברה לפחות רלוונטיים?

במידה והסיכונים האלו צפויים להשפיע באופן משמעותי על השווי העתידי של החברה, ייתכן שכדאי למכור לפני שהתנאים הללו מתממשים.

  1. התשואה העתידית על השקעה

חלק מבעלי החברות מעוניינים למכור את החברה שלהם במטרה להשקיע את התמורה בעסק אחר או בנכסים אחרים. במקרה כזה, עליהם לשקול האם ההשקעה הנוספת הנדרשת לצורך הגדלת השווי של החברה הנוכחית תביא לתשואה גבוהה יותר מאשר מכירת החברה ושימוש בתמורה שתתקבל לביצוע השקעה חלופית.

  1. מצבכם האישי

מצבכם האישי הוא אולי השיקול החשוב ביותר. משתנים כמו גיל, מצב בריאותי, קיומו של דור ממשיך, רמת השחיקה בניהול תובעני של חברה, עוצמת הרצון לשנות סגנון חיים ונושאים אישיים נוספים ישפיעו על החלטתכם האם לגשת באופן מיידי למכירת החברה או להמתין עוד מספר שנים.

מה צריך לעשות כדי להגדיל את השווי לקראת מכירה עתידית?

אם ההחלטה היא להמתין עם המכירה, עולה הצורך לבחון אילו פעולות יש לבצע כדי להעלות את שווי החברה וכמה זמן זה ייקח. בין האסטרטגיות הנפוצות להגדלת שווי:

  1. הרחבת הפעילות: כניסה לשווקים חדשים, פיתוח מוצרים או שירותים חדשים, הגדלת בסיס הלקוחות הקיים, רכישת חברה או פעילות סינרגטית יכולים לתרום משמעותית לשווי החברה בעתיד.
  2. שיפור תהליכים פנימיים: אופטימיזציה של תהליכי ייצור, הפחתת עלויות, הגדלת האפקטיביות של מערך המכירות עשויים להביא לשיפור הרווחיות, שבר שעשוי להשפיע לחיוב על הערכת השווי.
  3. חיזוק מוניטין ומיתוג: מוניטין חזק בשוק ומותג בעל ערך נתפס גבוה יכולים לשפר את מעמד החברה בעיני רוכשים פוטנציאליים ולהשפיע בצורה חיובית על שווי החברה בעתיד.

עם זאת, חשוב לזכור כי פעולות אלו דורשות משאבים, לוקחות זמן ויש בהן מרכיב של סיכון. אם אינכם בטוחים ביכולתכם ליישם את האסטרטגיות הללו או אם הם מרגישים עייפות ניהולית, ייתכן שעדיף למכור בשלב מוקדם יותר.

שיקולים אישיים ורגשיים

מעבר לשיקולים עסקיים, החלטה למכור את החברה כרוכה גם בשיקולים אישיים ורגשיים. בנושא זה אתם צריכים לשאול את עצמכם:

  • מהי המוטיבציה שלי למכירת החברה? האם מדובר ברצון לפרוש לפנסיה, להתמקד בנושאים אחרים או פשוט לממש את הערך הכלכלי של החברה כדי להשתמש בכסף לצרכים אחרים?
  • האם קיימת תמיכה רגשית ומשפחתית? מכירת חברה היא אחד התהליכים המורכבים בעולם העסקים ולעיתים מלווה בלחצים רגשיים משמעותיים. בדרך כלל גם המשפחה מעורבת הקבלת החלטות בתחום זה וגם בנושא זה ההתמודדות היא לעיתים לא פשוטה.
  • האם יש לכם עניין להישאר מעורבים? זו החלטה חשובה שיהיה עליכם לקבל. חלק מהעסקאות מאפשרות לבעלי החברה להישאר כבעלי מניות מיעוט או בתפקיד ניהולי או ייעוצי גם לאחר המכירה.

אז מה המסקנה: למכור עכשיו או לחכות?

ההחלטה האם למכור עכשיו או להמתין להגדלת השווי תלויה במגוון רחב של גורמים. ממצב השוק ומצבה הפיננסי של החברה, ועד לשיקולים אישיים וסיכונים עתידיים. בעלי עסקים צריכים לבצע הערכת מצב יסודית שתכלול גם בדיקת המצב הפיננסי, הבנת הסיכונים והמגמות בשוק, וניתוח הפוטנציאל להגדלת השווי.

אם התנאים הנוכחיים בשוק נראים חיוביים והחברה נמצאת בנקודת שיא תפקודית, ייתכן שמדובר בעיתוי מושלם למכירה. לעומת זאת, אם יש פוטנציאל ממשי לשיפור ערך החברה בתוך זמן נראה לעין, השקעה נוספת עשויה להשתלם.

ההמלצה המרכזית היא להיעזר ביועץ אסטרטגי המתמחה במיזוגים ורכישות בתהליך קבלת ההחלטה. השקפה חיצונית ומקצועית מבעל מקצוע מנוסה יכולה לעזור להאיר נקודות עיוורות ולהבטיח קבלת החלטה מושכלת ומבוססת.