מרכז ידע

שוקל למכור את החברה במצב השוק הנוכחי? ניתוח מנקודת המבט של בעל חברה פרטית

 

לאחר כמעט שנה וחצי של תנאי שוק טובים במיוחד למיזוגים ורכישות, בעלי עסקים פרטיים רבים תוהים: האם כעת זה עדיין הזמן הנכון למכור את החברה שלי? רבים פונים אלינו בשאלה זו לנוכח גורמים חיצוניים רבים העלולים להשפיע לרעה על השלמת עסקה מוצלחת מבחינתם: אינפלציה, העלאת הריבית, ירידות מתמשכות בשווי מניות בשווקי ההון בעולם, שיבושים בשרשרת האספקה, חוסר יציבות גיאופוליטית בעולם וחשש גובר ממיתון, אם למנות חלק מהם.

הקושי בתשובה לשאלה "עכשיו או מאוחר יותר" קשור לאי הוודאות שיש כיום בחיזוי תנאי השוק העתידיים. האם יהיה מיתון, ואם כן, לכמה זמן? כיצד ישפיעו עליית הריבית ושוק המניות היורד על העניין שיש לקונים ברכישת חברות פרטיות ועל הערכות השווי של חברות שנמכרות?

האם יש מקום לדאגה?

למרות שלא נכון להתעלם מהמצב, שוק המיזוגים והרכישות לא נסגר. רוכשים אסטרטגיים ממשיכים להשתמש במיזוגים ורכישות כדרך אסטרטגית עיקרית כדי לצמוח, וההון הפנוי המצוי במאזני חברות מצליחות ואצל קרנות פרייבט אקוויטי עדיין גדול מאד. בעוד ששוק המיזוגים והרכישות עשוי לרדת מהשיאים האחרונים שלו בשנה וחצי האחרונות, היסטורית נפח הפעילות נותר עדיין ברמות גבוהות מאד.

בהתייחס לתנאי השוק הדינמיים הנוכחיים, אין גישה כללית אחת לקביעה האם להיכנס לתהליך מכירה כעת. הניסיון שלנו הוא שההחלטה הנכונה נקבעת בצורה הטובה ביותר על פי הנסיבות והתנאים של כל חברה ועל פי היעדים האישיים של הבעלים, וזאת מבלי להתעכב יותר מדי על העובדה שהגאות בשוק המיזוגים והרכישות היא מאחורינו וכנראה לא תחזור להיות כפי שהייתה בשנה-שנתיים הקרובות.

האם להמתין עד שיעבור זעם או לא?

ישנן חברות שהמתנה לתקופה טובה יותר עשויה להיות הדרך ההגיונית עבורן. בעלי חברות המאמינים שהחברות שלהם יכולות לעמוד בהצלחה במיתון או שהם אופטימיים לגבי העיתוי של חזרה לשוקי הון חזקים יותר עשויים להגיע למסקנה זו. באופן דומה, בעלי חברות שברצונם לנהל את החברה שלהם לטווח זמן ארוך יותר או אלה שאינם מודאגים מתחרות או מהצורך לבצע השקעות משמעותיות בחברה עשויים להחליט לדחות את הכניסה לתהליך מכירת החברה.

לעומת זאת, לבעלי חברות פרטיות רבים אחרים יש הערכה שונה לגבי האיזון בין סיכון / סיכוי בעיכוב הכניסה לתהליך מכירה והם מעדיפים לגשת לשוק כעת. עבור קבוצה זו, ההבנה של המרכיבים המגדירים של שוק המיזוגים והרכישות של היום והיערכות בהתאם היא המפתח, וחשוב להזכיר כמה נקודות עיקריות בתחום זה.

השאלה הבלתי נמנעת לגבי השפעת המיתון

עד לא מזמן, השאלה החשובה ביותר בראשו של כל רוכש פוטנציאלי הייתה: כיצד תפקדה החברה במהלך מגפת הקורונה? כיום, כל רוכש פוטנציאלי הבוחן רכישה ירצה לדעת איך החברה שלכם תתפקד בתקופת מיתון. הרבה תלוי בזה, כדאי שהכינו את תשובתכם מראש.

דרך אחת היא לבחון ולתאר כמה ממבנה העלויות של החברה הוא הוצאה משתנה לעומת הוצאה קבועה (יחס גבוה של הוצאות משתנות מול הוצאות קבועות מעיד כמובן על חוסן פיננסי טוב יותר).  

גישה נוספת היא בדיקת הביצועים של החברה שלך בתקופות מיתון קודמות, וביחוד בדיקת ההתאוששות בהכנסות וברווחים עם היציאה מהמיתון (לאחר כל תקופת מיתון מגיעה תקופת צמיחה).

יתכן כי החברה שלך פועלת בתחום מסוים או משרתת פלח לקוחות מסוים שלדעתך יושפעו פחות מהאינפלציה ומהמיתון.

כמו כן, לחברה שביצעה עד היום השקעות מספיקות בציוד ובמכונות (כאשר מדובר בחברה תעשייתית) יש יתרון מכיוון שלא יידרשו הוצאות הון מהותיות בטווח הקרוב כדי לתמוך בפעילות.

השקיעו בארגון החברה ובמערכות המידע והדיווח שלכם

גם אם תחליט לצאת כעת לתהליך המכירה או תעדיף לדחות זאת בחצי שנה / שנה / שנתיים תצטרך להתמודד עם רוכשים שיבקשו לקבל מידע מפורט לגבי פעילות החברה. אחד הגורמים החשובים המשפיעים על סיכויי סגירת עסקה עם רוכש פוטנציאלי הוא עד כמה מאורגנת החברה (מבנה ארגוני מסודר, צוות הנהלה שאינו תלוי בבעלים, דו"חות תפעוליים וכספיים מסודרים וזמינים).

דו"חות כספיים תכופים ובזמן מצביעים על ניהול מקצועי ועל כך שהחברה בריאה.

התאימו את הסיפור של החברה שלכם למציאות הנוכחית

שוק המיזוגים והרכישות הנוכחי פתוח, אבל הרוכשים הם בעלי אבחנה רבה יותר בהשוואה לעבר. בניגוד לשוק המיזוגים והרכישות החזק במיוחד בשנים האחרונות בו הרוכשים פעלו בין השאר מתוך חשש להחמיץ הזדמנויות טובות, הרוכשים כיום מתמקדים יותר ברכישת חברות כדי לספק צורך ספציפי.

בהקשר זה, חיוני שבעלים המעוניין למכור את החברה שלו יבין מדוע הרוכש מתעניין בה. יכול להיות שלרוכש חסר קו מוצרים או שירותים כדי להצמיח את החברה שלו, יתכן שהצורך הוא בצוות ניהול ואנשי מקצוע איכותיים, או שהרוכש ממוקד בחיבור עם הלקוחות של החברה שלך או בהתרחבות לגיאוגרפיה מסוימת.

שים לב שמה שעשוי להיות מעניין וחיובי עבור רוכש פוטנציאלי אחד עשוי להיות פגם ובעיה בעיני רוכש פוטנציאלי אחר.

לסיכום

בבחינת העיתוי הנכון למכירת החברה שלך אל תתמקד במה שהיה פעם. מה שחשוב כעת הוא להעריך את האפשרויות בהתבסס על תנאי השוק הנוכחיים והצפויים, פעילות החברה שלך וסדרי העדיפויות האישיים שלך. על ידי הכנה קפדנית, מכירה עכשיו יכולה להיות אירוע חיובי ומתגמל באופן משמעותי.

דאגו לכך שיועצי ה- M&A איתם תתקשר ינתחו בצורה נכונה את האפשרויות וימליצו לכם על עיתוי ותהליך המכירה המיטבי עבורכם.

היועץ כשותף

בימים אלו אנו עדים לכך כי מנהלים רבים בוחרים להסתייע בייעוץ ניהולי מתוך הבנה כי גורם אובייקטיבי – נטול אינטרסים ובעל מומחיות, תורם להעצמתם כאנשי…

קרא/י עוד »