מרכז ידע

אסטרטגיה ארגונית – נושאים מרכזיים שצריך לדעת

בסביבה עסקית תחרותית, כזו המאפיינת את מרבית הכלכלות המערביות, ארגונים יכולים להימצא בשלושה מצבים עסקיים: דעיכה, סטגנציה או צמיחה.
במצב נורמלי כל ארגון יעדיף צמיחה על פני כל המצבים האחרים עם זאת, בתחרות כמו בתחרות, ההפסד הוא חלק אינטגרלי מהמשחק.

מנהיגי ארגוניים אחראיים, פועלים להעריך את מצב הארגון באופן קבע ובאמצעות יישום אסטרטגיה ארגונית מתאימה, מבצעים את ההתאמות הנדרשות אשר יאפשרו את הובלת הארגון לצמיחה.
את האסטרטגיה ארגונית ניתן לחלק באופן גס לשלושה סוגי אסטרטגיות שונות הניתנות ליישום מעורב.

אסטרטגית צמצום – ממוקדת בהפיכת ביצועים עסקיים שלילים באמצעות הקטנת המשאבים והיקפי הפעילות.

אסטרטגיית יציבות – ממוקדת בחיזוק ביצועי הארגון באמצעות העמקת הפעילות בשווקים הקיימים.

אסטרטגיית צמיחה – ממוקדת בהגדלת הרווחיות, ההכנסות ונתח השוק באמצעות הרחבה וגיוון הפעילות.

ובכן מהי אסטרטגיה ארגונית ומה הם הנושאים המרכזיים עליהם יש לתת את הדעת.

אסטרטגיה ארגונית היא תוכנית דינמית, ארוכת טווח, הפורטת את כל דרכי ההתקדמות של הארגון לעבר השגת יעדיו ולמימוש החזון.
האסטרטגיה הארגונית נגזרת מחזון הארגון ומתייחסת להשפעות הסביבה העסקית וצרכי השוק, מנתחת את צורכי הלקוח, מגדירה את יכולות הליבה של הארגון ומחדדת יתרונותיו ביחס למתחרים.
על מנת ליישם את האסטרטגיה הארגונית בצורה אפקטיבית יש לתרגם את האסטרטגיה ליעדים ותוכניות לטווח הקצר המותאמות לכל אחת מהיחידות העסקיות, בכך לייצר שפה משותפת ואחדות עשייה.

אסטרטגיה ארגונית נושאים מרכזיים באסטרטגיה ארגונית

הגדרת כוכב הצפון

החזון הוא הדלק שמניע את הארגון לפעולה באמצעותו ניתן להבין בקלות מהי מהות הארגון, איזה ערך היא מציעה ללקוחותיה ולאן היא שואפת להגיע.
מהחזון נגזרים היעדים ארוכי הטווח של אסטרטגיה ארגונית ולאורם מכוונת פעילות הארגון ומוגדרים סדרי העדיפויות שלה.

אימוץ גישה דינמית

במגרש המשחקים העסקי יעדי הארגון בדרך כלל יכולים להישאר ללא שינוי בעוד שקיבעון ברמה הטקטית יכול להביא להפסד.
גמישות, התאמה ויכולת אימוץ מהירה הם גורמי מפתח המאפשרים לארגון להתמודד בהצלחה עם השינויים, אתגרים וההזדמנויות הנובעות מהסביבה העסקית.

הגדרת היתרון התחרותי (Competitive Edge)

היתרון התחרותי (Competitive edge) מתייחס למה שהארגון הכי טוב בו – יכולת הליבה שלו – בכלל זאת הניסיון, המומחיות והידע.
היתרון התחרותי מספק לארגון ערך מבדל או בעל משמעות רבה ללקוח מכאן, יתרון תחרותי צריך להימדד מנקודת מבטו של הלקוח ובהתאם לערך שהוא מספק לו.

הקצאת המשאבים

מכיוון שהמשאבים הארגונים הם סופיים כגון – תקציבים, אנשים, מתקנים, ציוד וכד’, הקצאתם פירושה לעתים קרובות להסיט אותם ממקום אחר בארגון.
לפיכך, זהו הביטוי הישיר של המיקוד האסטרטגי בטווח הקצר ובטווח הארוך.

עידוד מעורבות עובדים ומנהלים

עובדים ומנהלים כאחד מושפעים מאסטרטגיה הארגונית.
שילוב נקודות מבט שונות בתהליך מוסיף ערך רב לתכנון ומיצר מחויבות מצד המעורבים ביישום.
במהלך התהליך נדרשים ההנהלה והעובדים המעורבים לחשוף בין היתר את חולשות הארגון ולפרוט את הסיבות אשר בגינם הארגון מתעכב מלהשיג את יעדיו.
תהליך של יישור מבט אל החוזקות והחולשות, הוא אחד מרגע המפתח בכל תהליך אסטרטגי ובתכנון בריא של עתידו של הארגון לשנים הבאות.

לחברת הד-און ניסיון של מעל 20 שנה בהובלת תהליכי יישום והטמעת אסטרטגיה ארגונית בשוק הישראלי עבור לקוחות עסקיים בענפים שונים, במהלכם סייעה החברה לארגונים רבים בהובלת תהליכים אסטרטגיים אפקטיביים אשר חידדו את המיקוד העסקי וסייע בחיזוק הזהות המיצובית מול השוק ולשיפור בביצועים העסקיים של הארגון.